Toimitusjohtajan katsaus

Kannattava kasvu jatkui kaikilla markkinoilla – koko vuoden vertailukelpoinen liikevoitto 10,1 %

Q1-Q4 2024, 15.2.2024

Vuosi 2023 oli menestys NoHo Partnersille monella rintamalla. Yhtiön kannattava kasvu jatkui Suomessa, ja kannattavuustaso nousi merkittävästi myös kansainvälisessä liiketoiminnassa. Yhtiön saavutti kannattavuudessa 10 %:n tavoitetason jo toista vuotta peräkkäin.

NoHo Partnersin erinomaisen kannattavuuskehityksen taustalla ovat kestävät rakenteelliset muutokset, joita yhtiö on tehnyt viimeisen kahden vuoden aikana sekä ravintolaportfolioon että kiinteisiin kustannuksiin. Jatkuva panostaminen operatiivisen osaamisen kehittämiseen niin Suomessa kuin ulkomailla vahvistaa yhtiön kilpailuetua myös vaihtelevassa kysyntäympäristössä.

Vuonna 2023 NoHo Partners toimi strategiansa keskiössä kaikilla osa-alueilla. Yhtiö palasi Norjassa yritysostovetoiseen kasvuun hankkimalla viisi kannattavaa ja toimivuutensa jo todistanutta yksikköä, ja sai päätökseen suurten ja kannattavien kaupunkihankkeiden viimeisen vaiheen Messukeskuksen ravintolatoimintojen siirryttyä NoHo Partnersille heinäkuussa. Lisäksi Friends & Brgrs siirtyi osaksi konserniin perustettua Better Burger Society -yhtiötä, jonka kautta NoHo Partners laajentui katsauskaudella menestyksekkäästi myös uudelle markkinalle Sveitsiin. Sieltä hankitun hampurilaisketju Holy Cow!:n liiketoiminta on kehittynyt odotuksia paremmin integraation edistyessä erinomaisesti. Katsauskauden jälkeen NoHo Partners luopui lisäksi omistuksestaan Eezy Oyj:ssä. Tehdyt muutokset omistusrakenteissa valmistavat yhtiötä kohti seuraavaa strategiakautta ja kannattavana jatkuvaa kasvua.

Hyvä tuloksentekokyky ja vahva taloudellinen asema mahdollistavat sekä kasvuinvestoinnit että osingon maksamisen osakkeenomistajille. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2023 maksetaan osinkoa 0,43 euroa osakkeelta. Yhtiön tavoitteena on maksaa kasvavaa osinkoa myös tulevaisuudessa.

Suomen talouden heikot näkymät sumentavat myös ravintolamarkkinan näkymiä vuonna 2024. Ravintolamarkkinan positiivinen kehitys jatkuu, mutta arvioimme kuluttajien ostovoimaan kohdistuvien paineiden näkyvän erityisesti opiskelijoiden ja perheiden rahankäytössä ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Vastaavasti raaka-aineiden osalta suurin inflaatiopaine on hellittänyt ja työvoiman saatavuus on hyvällä tasolla. Ohjeistamme noin 430 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 9,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuodelle 2024. Yhtiö julkaisee vuoden 2026 strategiset tavoitteensa pääomamarkkinapäivässä, joka järjestetään 22.5. Helsingissä.

Aku Vikström
toimitusjohtaja