Hyppää sisältöön

Markkinaympäristö

Ravintolatoimiala on nopeimmin kasvava vähittäiskaupan segmentti Euroopassa, ja ravintolat ovat tulleet pysyväksi ja kasvavaksi osaksi kuluttajien arkea.  

NoHo Partnersin visio on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija. Pohjois-Eurooppa on mielenkiintoinen, 100 miljardin euron suuruinen ravintolamarkkina, missä ravintolapalveluita kulutetaan aktiivisesti ja yhä kasvavissa määrin. Ravintolatoimialan keskimääräinen kannattavuustaso Suomessa on noin 1–3 prosenttia, kun NoHo Partnersin kannattavuus on erinomaisella noin 10 prosentin tasolla. 

Matkailu- ja ravintola-alan suhdannenäkymät ovat olleet lähivuosina haastavat mutta varovaista elpymistä oli nähtävissä loppuvuoden 2024 aikana. Yhtiö odottaa suhdannenäkymien paranemisen ja asiakkaiden ostovoiman elpymisen jatkuvan ulkopuolisten talousennusteiden mukaisesti vuoden 2025 aikana. Yhtiö jatkaa aktiivisia toimenpiteitä markkinatilanteen nopeisiinkin muutoksiin varautumiseksi seuraamalla operatiivista tehokkuutta ja hinnoittelua, keskittämällä hankintasopimuksia sekä käymällä säännöllistä vuoropuhelua tavarantoimittajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Pitkällä aikavälillä ravintolamarkkinan odotetaan kehittyvän positiivisesti ja kasvun jatkuvan. 

Sesonkivaihtelu

Ravintola-alalla tuloksen syntyminen painottuu normaalissa toimintaympäristössä kausiluonteisuudesta johtuen vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Ravintolapalveluiden kysyntä on yhtiön arvion mukaan vähemmän altis suhdanteille kuin muut palvelu- ja vähittäiskaupan toimialat. Yhtiön koko, yhdessä monipuolisen portfolion kanssa, suojaa sitä voimakkaimmilta suhdannevaihteluilta.

Ravintolamarkkinan kasvua vauhdittavat trendit 

Strindberg_terassi

Megatrendit

Kaupungistuminen jatkuu, jolloin NoHo Partnersille keskeiset markkina-alueet kasvavat ja kehittyvät

Mattolaituri_2024_HenriJuvonen

Sukupolvien murros

Nuorien kuluttajien osuus markkinassa kasvaa, ja he ovat tottuneempia käyttämään palveluita kuin aiemmat sukupolvet

Kuluttajakäyttäytymisen muutos

Ravintoloissa ei ruokailla enää vain juhlapäivinä, vaan ravintolaruuan kulutus arkipäiväistyy ja käyntitiheys kasvaa

Ravintolaruoan pääsy osaksi kotona tapahtuvaa syömistä

Ruokalähettipalvelut tuovat ravintolaruoat myös suoraan kotien ruokapöytiin