Markkinaympäristö Ravintolatoimiala on nopeimmin kasvava vähittäiskaupan segmentti Euroopassa, ja ravintolat ovat tulleet pysyväksi ja kasvavaksi osaksi kuluttajien arkea. Sijoittajille NoHo Partners sijoituskohteena Markkinaympäristö Sijoittajille Sijoittajille NoHo Partners sijoituskohteena Strategia Liiketoimintamalli Markkinaympäristö Toimitusjohtajan katsaus TulosohjeistusRaportit ja esitykset Muut materiaalitOsaketietoa Suurimmat osakkeenomistajat Johdon osakeomistukset Osinko Liputusilmoitukset Konsensusennusteet Analyytikot Johdon liiketoimetTaloudellista tietoa Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet Riskit ja epävarmuustekijät IFRS 16 -velka Tunnuslukujen laskentakaavatHallinnointi Yhtiökokous Hallitus Hallituksen valiokunnat Hallituksen valtuutukset Toimitusjohtaja Johtoryhmä Palkitseminen Riskienhallinta Sisäpiirihallinto Tilintarkastus Yhtiöjärjestys Eettiset ohjeetSijoittajakalenteri ja tapahtumat Pääomamarkkinapäivä 2024Sijoittajapalvelut Tiedonantopolitiikka NoHo Partnersin visio on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija. Pohjois-Eurooppa on mielenkiintoinen, 100 miljardin euron suuruinen ravintolamarkkina, missä ravintolapalveluita kulutetaan aktiivisesti ja yhä kasvavissa määrin. Ravintolatoimialan keskimääräinen kannattavuustaso Suomessa on noin 1–3 prosenttia, kun NoHo Partnersin kannattavuus on erinomaisella noin 10 prosentin tasolla. Matkailu- ja ravintola-alan suhdannenäkymät ovat olleet lähivuosina haastavat mutta varovaista elpymistä oli nähtävissä loppuvuoden 2024 aikana. Yhtiö odottaa suhdannenäkymien paranemisen ja asiakkaiden ostovoiman elpymisen jatkuvan ulkopuolisten talousennusteiden mukaisesti vuoden 2025 aikana. Yhtiö jatkaa aktiivisia toimenpiteitä markkinatilanteen nopeisiinkin muutoksiin varautumiseksi seuraamalla operatiivista tehokkuutta ja hinnoittelua, keskittämällä hankintasopimuksia sekä käymällä säännöllistä vuoropuhelua tavarantoimittajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Pitkällä aikavälillä ravintolamarkkinan odotetaan kehittyvän positiivisesti ja kasvun jatkuvan. Sesonkivaihtelu Ravintola-alalla tuloksen syntyminen painottuu normaalissa toimintaympäristössä kausiluonteisuudesta johtuen vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Ravintolapalveluiden kysyntä on yhtiön arvion mukaan vähemmän altis suhdanteille kuin muut palvelu- ja vähittäiskaupan toimialat. Yhtiön koko, yhdessä monipuolisen portfolion kanssa, suojaa sitä voimakkaimmilta suhdannevaihteluilta. Ravintolamarkkinan kasvua vauhdittavat trendit Megatrendit Kaupungistuminen jatkuu, jolloin NoHo Partnersille keskeiset markkina-alueet kasvavat ja kehittyvät Sukupolvien murros Nuorien kuluttajien osuus markkinassa kasvaa, ja he ovat tottuneempia käyttämään palveluita kuin aiemmat sukupolvet Kuluttajakäyttäytymisen muutos Ravintoloissa ei ruokailla enää vain juhlapäivinä, vaan ravintolaruuan kulutus arkipäiväistyy ja käyntitiheys kasvaa Ravintolaruoan pääsy osaksi kotona tapahtuvaa syömistä Ruokalähettipalvelut tuovat ravintolaruoat myös suoraan kotien ruokapöytiin