3.4.2019
Mediatiedotteet

NoHo Partnersin kansainvälistymistrategiassa seuraava askel – Toimintaa laajennetaan Norjaan

NoHo Partners Oyj laajentaa ravintolaliiketoimintaansa strategiansa mukaisesti uudelle markkina-alueelle Norjaan. Konserni perustaa yhdessä paikallisen ravintolatoimija Crea Diem-gruppenin kanssa yhteisyrityksen, josta NoHo Partnersin omistus on 80 prosenttia. Perustettava yhtiö ostaa tiettyjen Carpe Diem- ja Crea Diem -tytäryhtiöiden osakekannat sekä 70 prosenttia Trobbelskyter-yhtiön osakekannasta. Kaupan ja 15 ravintolan myötä NoHo Partnersista tulee merkittävä toimija Norjan ravintolamarkkinassa.

Yrityskauppa tukee NoHo Partnersin kannattavan kasvun strategiaa 2019–2021 sekä visiota olla Pohjois-Euroopan merkittävin ravintolatoimija.

- Kannattavan kasvun strategiamme painopiste on kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden selkeässä parantamisessa ja Royal Ravintolat -integraation loppuun viemisessä. Samanaikaisesti haluamme rakentaa jo pohjaa tulevaisuuden kasvulle, jota odotamme erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Kansainvälistyminen on tärkeä osa tulevaisuuden kannattavaa kasvupolkua ja Pohjoismaat keskeinen markkina-alue sen toteuttamisessa. Ostovoimainen Norjan ravintolamarkkina on arvossa mitattuna lähes kaksi kertaa Suomea suurempi, ja näemme siinä paljon kasvupotentiaalia, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kommentoi.

- Kannattavuusohjelmamme etenevät aikataulussa, ja kun nyt tarjolle tuli hyvin kannattava ja strategisesti sopiva kokonaisuus vieläpä houkuttelevaan hintaan, viime vuoden toteutuneita lukuja alle viiden EV/EBITDA-kertoimella käyttäen, päätimme toimia. Lisäksi kaupan myötä saamme yhtiöön paikallista näkemystä ja yrittäjäkokemusta yli sadan vuoden verran, mikä mahdollistaa meille myös Norjan liiketoiminnan orgaanisen jatkokasvun, lisää Vikström.

Vahva jalansija Norjan markkinaan

Yrityskauppaan kuuluva ravintolakokonaisuus sisältää yhteensä 15 ravintolayksikköä, joista NoHo Partnersilla on kaupan jälkeen enemmistöosuus 8 yksikössä ja merkittävä vähemmistöosuus 7 yksikössä. Esimerkkejä ravintoloista ovat legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, nuorison suosima Kulturhuset sekä ruokaravintolat Grisen ja Colonel Mustard. Kokonaisuuteen kuuluu myös neljässä kaupungissa toimiva, skaalattavissa oleva Camping-viihderavintolakonsepti.

Crea Diem-gruppenin pääomistajina toimivat Olaf Masterman Loly ja Karl-Henning Svendsen ovat pitkän linjan ravintola- ja viihdealan yrittäjiä. He jatkavat perustettavan yhtiön liiketoimintojen operatiivisessa johdossa. Trobbelskyter-yhtiön pääomistajat ja alan edelläkävijät Runar EggesvikArnt Andersen sekä Morten Usterud jatkavat partnereina ja ravintoloiden operatiivisessa toiminnassa.

- Saamme vahvan kasvualustan Norjan noin 9 miljardin euron arvoiseen HoReCa-markkinaan. Markkina on fragmentoitunut, ja tämän kaupan myötä meistä tulee heti merkittävä toimija markkinassa. Yrittäjävetoinen Crea Diem-gruppen omistaa useita menestyneitä, tunnettuja ja paikallisia ravintolabrändejä aina kortteliravintoloista yökerhoihin, kertoo NoHo Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen.

Suuren yhtiön skaalaedut ja partnerimalli kilpailuetuina

NoHo Partners laajensi toimintaansa Tanskaan huhtikuussa 2018. Tanskassa NoHo Partnersin omistuksessa tulee olemaan toukokuun 2019 loppuun mennessä yli 20 ravintolaa.

- Olemme Tanskassa yhdessä vuodessa tuplanneet ravintoloidemme lukumäärän sekä investoineet vahvasti kasvuun. Partnerimallimme pohjautuu ajatukseen, että ostamme paikallista osaamista, jonka tueksi viemme suuren yhtiön skaalaedut hankinnoissa sekä hyväksi havaitut toimintamallit liiketoiminnan operatiivisessa johtamisessa, Helminen kertoo.

- Norjan yritysosto on varsin attraktiivinen, ja se vastaa kannattavuustasoltaan konsernin strategisia taloudellisia tavoitteita. Kaupan myötä tulemme keskittymään seuraavaksi kansainvälisten toimintojen integraatioon ja Tanskan kehitysohjelmien täysimääräiseen läpivientiin. Perusoletukset kansainvälistymisen strategian osalta ovat paikallaan; markkinakonsolidaatio jatkuu ja kilpailuetumme partnerimallista on otettu alan kannattavimpien yrittäjien kohdalla mielenkiinnolla vastaan, toteaa Vikström.

NoHo Partners tavoittelee yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuoden 2021 loppuun mennessä.

Lisätietoja:
Aku Vikström, toimitusjohtaja, puh. +358 44 011 1989